SOLD

SOLD

Duesenberg

De 2 tyskfødte brødre Friedrich (Fred) og August (Augie) Duesenberg emigrerede sammen med deres 4 ældre søskende til USA i 1885. I 1913 grundlagde de Duesenberg Automobiles Company i Minnesota med henblik på at lave motorer og racerbiler. De flyttede i 1916 til New Jersey for at producere motorer til brug i 1. verdenskrig. Deres kontrakter til staten udløb efter 1. verdenskrig, hvorefter de flyttede til Indianapolis og i 1920 grundlagde Duesenberg Automobile and Motors Company mhp. at producere store eksklusive biler.

Begge brødre var fremragende ingeniører og havde store visioner for at producere fantastiske luksusbiler. Deres evner som forretningsmænd og organisatorer var dog ikke særlig gode og allerede inden lanceringen af deres første bil blev rettighederne til Duesenberg navnet solgt til 2 investorer, E. Van Zandt and Luther M. Rankin, hvorefter Fed og Augie blev ansat til at designe og udvikle bilerne. Deres første bil kaldet mode A, blev lancerede i 1921. Det var en avanceret og dyr bil og var den første serieproducerede bil i USA med en 8 cyl. rækkemotor. Motoren havde 1 overliggende knastaksel og 4 ventiler pr. cyl., hvilket var meget usædvanligt på det tidspunkt. Produktion af A modellen nåede dog slet ikke det planlagte antal, og der blev over en periode på 6 år kun solgt 650 stk. De 2 investorer sprang fra igen og Fred og Augie fortsatte kampen for at holde Duesenberg kørende. I 1925 blev firmaet opkøbt af bilproducenten E.L. Cord. og navnet ændret til Duesenberg, Inc. I 1926 lancerede man en X model, der dog kun blev produceret i 13 eksemplarer.

Efter overtagelsen af Duesenberg havde E.L. Cord givet Fred opgaven at designe den ”bedste bil i verden”. Cord ønskede at konkurrere med bla. Hispano Suiza og Rolls Royce. Ønsket om at producere ”verdens bedste bil” resulterede i J modellen, der blev præsenteret i december 1928. Den opfyldte alle forventningerne og fremstod, i forhold til andre bilmærker, nærmest i en klasse for sig selv. Den havde fortsat en 8 cyl. rækkemotor, men nu med dobbelt overliggende knastaksler og igen 4 ventiler pr. cyl. I standardudgave ydede den store motor 192 hk. og gav bilen en tophastighed på næsten 200 km/t. Der blev også produceret nogle få specialmodeller (SJ-SSJ-JN og SJN)med Kompressorer og andet ekstra udstyr. Som mange andre biler i den klasse blev Duesenberg i stor udstrækning udstyret og designet efter hver enkelt købers ønsker. Bilerne blev derfor opbygget med mange forskellige karrosserier fra både USA og Europa. J modellen var meget kostbar, og kun de mest velhavende var i stand til at betale prisen. Der var ved lanceringen planlagt en produktion på 500 stk. om året, men med bank krakket i Wall Street i 1929, gik det hårdt ud over kundekredsen til en Duesenberg. Man nåede i 1929 således kun at producere 200, og i 1930 var der kun ordrer på yderligere 100. Der blev i alt bygget omkring 500 J Modeller frem til 1937, hvor E.L. Cord`s bil- og finansimperium kollapsede. Dermed var det endegyldigt slut for Duesenberg.

Duesenberg står den dag i dag stadig som en af de meste eksklusive biler, der nogensinde er produceret, og berømtheder som Clark Gable, Greta Garbo, Al Capone, Gary Cooper m.fl nævnes ofte i forbindelse med Duesenberg. Duesenberg lancerede da også deres J modeller under sloganet "The World's Finest Motor Car".

Strøjer Samlingens Duesenberg er en J model fra 1931, og når man står og kigger på den, er det svært at være uenig i sloganet ”The World`s finest Motor Car”.  

_A6A0466.jpg
_A6A0472.jpg
_A6A0473.jpg