_A6A0482_1 scene.jpg

Hispano Suiza var spansk og producerede biler i perioden 1904 til 1938. Bilerne blev bygget både i Spanien og senere også i Frankrig. Grundlæggeren Emilio de la Cuadra startede allerede i 1898 med produktion af elbiler i Barcelona, men gik efter få år over til at lave benzindrevne biler, og efter skiftene ejerskab blev det under navnet Hispano Suiza fra 1904.

Under 1.verdenskrig producerede Hispano flymotorer og våben, og udviklede blandt andet en hul propelaksel til flyene som fungerede som en 37 millimeter maskinkanon. Man viderførte erfaringerne fra flymotorerne og kunne i 1919 præsentere den fantastiske bilmodel H6.

Hispano Suiza H6 A-C blev produceret i perioden 1919-1933, alle med sekscylindrede motorer på mellem 6,6 og 8 liter og op til ca. 195 hestekræfter. Modellen var verdens første bil med bremsekraftforstærker, og med teknik af meget høj kvalitet.

Efterfølgeren til model H6 kom i 1931 og hed J12. Den havde 12-cylindrede motorer på mellem 9,5 og 11,3 liter og op til 250 hestekræfter. Både model H6 og J12 var blandt de bedste og mest kostbare biler i den tid, og eksempelvis måtte Rolls Royce købe rettigheder til at anvende Hispano Suiza’s bremsesystem, for at de kunne være med på samme niveau.

Hispano Suiza’s modeller findes i et utal af  karrosserivarianter, idet man dengang købte en chassisramme og motor, og derefter valgte den karrosserimager, som kunne levere netop det design man ønskede.

_A6A0484.jpg
_A6A0500.jpg
_A6A0489.jpg